The day after…

In deze regio zijn de kinderen weer 2 weken naar school.

Hoe was jouw start na de vakantie? Weet je nog? 2 weken geleden de eerste dag na de vakantie? Ik kijk er altijd naar uit. Ik hou wel van een beetje ritme en structuur. Jij ook? Of juist helemaal niet, en wil je altijd wel vakantie hebben. Voor mij ook wel tijd voor goede voornemens. Oppakken van wat is blijven liggen voor de vakantie. Zo wil ik mijn huis goed soppen, (gelukkig is het niet zo warm meer). Beweging oppakken, vaker een wandeling. En een paar vakantiekilo’s kwijt raken.

Aan de slag en stress??
Mijn klanten willen METEEN aan de slag. Hup de kinderen in het ritme, weer tijd om te sporten en de vakantiekilo’s MOETEN er NU af. EN graag voor altijd. Voel je de stress? Wat is een handige aanpak? Een tijdje een dieet volgen lukt bijna iedereen wel. Maar dan.. Hoe zorg je dat de kilo’s er af blijven?

Tips!
Mijn tip: Start vandaag met 1 of 2 succesgewoontes. Kleine veranderingen waarvan je weet dat je die tot het nieuwe jaar kan volhouden. Ja ik bedoel inderdaad 1 januari 2021! Met kleine stapjes verzet je een berg. Denk maar aan een berg kiezelstenen die aan de ene kant van de straat ligt. Als jij elke dag 1 steentje meeneemt naar de andere kant van de straat, dan ligt uiteindelijk de hele stapel aan de andere kant. En zo werkt het ook met succesgewoontes. Kleine actie groot resultaat.
Doe jij mee? Welke succesgewoonte start jij vandaag?

  • In de yoghurt 2 eetlepels muesli doen, in plaats van “gewoon” schudden
  • Om tien uur koffie pauze nemen (ook als ik thuis ben) met 1 stuk fruit
  • Uit school met de kinderen thee drinken
  • Door de week ½ yoghurt ½ vla als toetje
  • Een blokje om na het avondeten[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Corona maatregelen

Diëtistenpraktijk Boskoop is volgens afspraak geopend. Naast consulten in de praktijk blijven telefonische en video-consulten mogelijk. Ook huisbezoeken zijn mogelijk (op indicatie van de huisarts).

Voor jouw en mijn veiligheid is het belangrijk deze vragen te beantwoorden:

  • Ben je korter dan 2 weken geleden teruggekomen uit een (vakantie-)gebied waarvoor een oranje of rood reisadvies geldt vanwege corona?
  • Heb je nu corona?
  • Ben je getest op corona en wacht je op de uitslag?
  • Heb je nu huisgenoten/gezinsleden met corona?
  • Ben je genezen van corona korter dan 2 weken geleden?
  • Heb je één of meerdere van de volgende symptomen: verkoudheid, niezen, hoesten, keelpijn, benauwdheid, koorts (meer dan 38 graden Celcius)?
  • Heb je huisgenoten/gezinsleden met deze symptomen?
  • Woon je in een verpleeghuis of instelling voor mensen met een verstandelijke beperking waar mensen zijn met deze klachten?
  • Ben je in thuisisolatie?

Wanneer je één of meer vragen met ‘JA’ beantwoord, mag je niet naar de praktijk komen. Laat het mij weten, zodat je consult kosteloos omgezet kan worden naar een telefonisch consult of videoconsult.

Nog wat extra aanwijzingen:

  • Kom niet te vroeg, dus het liefst vlak voor de afspraaktijd, want dan hoef je geen plaats te nemen in de wachtkamer.
  • Respecteer de 1,5 meter-regel en houdt afstand van de medebezoekers en werknemers in de praktijk.
  • Omdat handhygiëne bij deze virusuitbraak een belangrijke bron van besmetting blijkt te zijn, vragen we je bij binnenkomst je handen te wassen of desinfecteren.
  • Kom alleen, tenzij anders afgesproken.
  • Als je het prettig vind draag ik een mondkapje. Geef dit bij binnenkomst aan.

Uiteraard ontvang ik je met een glimlach, ik schud geen hand. De weegschaal wordt na elke klant gereinigd, net als deurknoppen, tafel en kraan.
Door deze maatregelen te hanteren zorgen we voor elkaars gezondheid.

De beste dieetlijst

Mensen vragen weleens… Heb jij ze? De BESTE DIEETLIJSTEN? En dan vertel ik dit:

Lang geleden vroeg een klant mij… Geef mij nu eens een GOED dieet. Zo’n dieet dat wel helpt, waarmee mijn suiker goed is en waarmee ik een paar kilo afval.

Ik heb het papieren dossier van deze man in mijn hand en kijk. Er zitten 8 dieetlijsten in. Ik word boos. (Het is niet mijn beste dag, ook ik heb dat weleens). Ik pak alle dieetlijsten en leg ze voor hem neer. Kijk zeg ik: Hier is lijst 1 en lijst 2, en lijst 3 , en lijst 4 en zo tel ik door tot 8.

Wat wilt u nu? Hij zegt: Een dieet wat helpt… Ik kopieer de meest recente lijst, geef hem mee en zeg tot ziens.

Hij kwam niet meer op het spreekuur.

Jaren later kwam ik hem tegen. We herkenden elkaar en raakten in gesprek. Ik vroeg: Hoe gaat het nu met u en met een glimlach vroeg ik naar zijn laatste dieet.

Hij vertelde dat het ook niet zijn beste dag was. En samen kwamen we tot de conclusie dat het lijstje hem niet hielp.

Wat hem wel had geholpen? Een gesprek over wat wel lukt van een dieetlijst, en wat niet. En hoe je de moeilijke momenten makkelijker kan maken.

En zo verdween het meisje met het lijstje.

Ja, ik heb ze wel, die lijstjes.

Maar het gesprek aangaan… Over wat je precies wil, wat niet, wat voor jou werkt en wat niet. Dat vind ik veel belangrijker.

Omdat eten van een lijstje wel even werkt, maar niet voor de rest van je leven.